Veelgestelde vragen

Eindelijk is het zo ver: we mogen weer open! Vanaf 5 juni mag iedereen de musea weer in en we zijn maar wat blij om jullie opnieuw te mogen verwelkomen. Natuurlijk zorgen we er ook weer voor dat een bezoek aan ons veilig is. Je tickets bestel je online via: jck.nl/tickets. Check de openingstijden hier en houd onze agenda in de gaten om op de hoogte te blijven van de tentoonstellingen en evenementen. 

Via de post, e-mail en telefoon bereiken ons diverse vragen over het museum, de openingstijden, collectie, tentoonstellingen, etc. De meest gestelde vragen en de antwoorden daarop vind je hieronder. Als je andere vragen hebt, kun je deze richten aan Sales & Evenementen. In het Joods Historisch Museum zijn ook bezoekvoorwaarden van kracht.

Wij wensen je een goed bezoek!

Extra veelgestelde vragen rondom het coronavirus.

Ik wil het museum bezoeken, heb ik een coronatoegangsbewijs nodig?

In onze musea is het tonen van een coronatoegangsbewijs verplicht voor iedereen van 13 jaar en ouder. Daarbij wordt ook het ID-bewijs gecontroleerd. De controle van het ID-bewijs geldt vanaf 14 jaar oud. Bezoekers uit landen waar geen EU Digitaal Corona Certificaat wordt gebruikt, moeten zich vooraf testen via Testen voor Toegang en hun resultaat in CoronaCheck omzetten in een coronabewijs. Schoolbezoeken zijn uitgezonderd van het gebruik van coronatoegangsbewijzen.  

Mag ik met iemand anders of een groep mensen komen?

Het bezoeken van onze musea is toegestaan voor groepen van maximaal 15 bezoekers, exclusief kinderen tot en met 12 jaar. Volgens het protocol van de Museumvereniging is het alleen toegestaan om met meer dan 8 bezoekers naar het museum te komen indien sprake is van een gezelschap (mensen uit hetzelfde gezin of huishouden). Uitgezonderd is de tentoonstelling Gil & Moti, daar geldt een maximale groepsgrootte van 4 personen en voor de Portugese Synagoge (hoofdgebouw) en de wandelingen geldt een maximale groepsgrootte van 15 personen. 

Kan ik zoals gewoonlijk tickets kopen?

Ja, ticketverkoop is online mogelijk via deze link. Het is ook mogelijk om bij de receptie een ticket te bestellen. 

Hoe is de klimaatbeheersing geregeld in de locaties van het Joods Cultureel kwartier? 

Naar aanleiding van de rol van ventilatie bij de verspreiding van COVID-19 kunnen wij stellen dat bij al onze publieke ruimtes in het JHM sprake is van ventilatie. Dat wil zeggen dat een technisch bouwsysteem verse lucht toevoert en verontreinigde binnenlucht afvoert. Daarmee voldoen wij aan de huidige eisen voor ventilatie (luchtverversing) en de geldende landelijke richtlijnen.  
Voor de Portugese Synagoge geldt dat het gebouw voldoende groot en hoog is, terwijl er daarnaast sprake is van natuurlijke ventilatie. 

Is de Hollandsche Schouwburg nog open?

Momenteel is de Hollandsche Schouwburg tijdelijk gesloten voor een verbouwing van twee jaar. De intensieve fondsenwervingscampagne voor het ophalen van de benodigde 27 miljoen euro voor de verbouwing loopt bijna ten einde.

Is het Nationaal Holocaust Museum nog dicht voor verbouwing? En gaat de verbouwing door?

Ja, het Nationaal Holocaust Museum is gesloten voor verbouwing. De verbouwing gaat door zoals gepland.

Is het Museumcafé open?

Ja, het Museumcafé is open! Let op: het tonen van de Corona check app is verplicht. 

Welke exposities zijn er op dit moment?

Een overzicht van de lopende en verwachte tentoonstellingen vindt u onder Nu te doen-Tentoonstellingen

Is het mogelijk entreekaarten te bestellen voordat ik naar het museum kom?

Ja, dit is mogelijk. Je kunt jouw entreekaarten online bestellen.

Is er een audiotour beschikbaar, en in welke talen?

Er is een audiotour voor de vaste collectie beschikbaar in het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Hebreeuws, Spaans, Italiaans en Portugees.

Kan ik het museum met een groep komen bezoeken?

Een bezoek aan het museum is toegestaan voor groepen van maximaal 15 bezoekers. Voor meer info over de maatregelen verwijzen wij je graag door naar het protocol van de Museumvereniging

Wat mag ik meenemen in het museum?

Grote (rol)koffers en afwijkende maten bagage worden niet toegelaten op alle locaties van het Joods Cultureel Kwartier. In het JHM kunnen kleinere tassen en paraplu’s worden achtergelaten in de daarvoor bestemde garderobe en gratis lockers. Het is niet toegestaan om zelf meegebracht eten, drinken of rookwaar in het museum te gebruiken. Voor koosjere specialiteiten kunt u terecht in het JHM Museumcafé.

Ik ben op zoek naar persinformatie en fotomateriaal, hoe kan ik daar aan komen?

De meest recente persberichten en een archief van de afgelopen jaren zijn te vinden onder Pers. Voor overige persvragen en voor aanvragen van fotomateriaal voor een artikel kun je contact opnemen met Communicatie.

Is het toegestaan foto's te maken of te filmen in het museum?

In verband met het coronavirus is het maken van foto's en video's momenteel niet toegestaan omdat dit zou kunnen leiden tot opstoppingen. Meer informatie over de maatregelen rondom het coronavirus is te vinden in het protocol van de Museumvereniging

Ik zoek informatie over joodse kunstenaars of joodse religie, kunst en cultuur voor een werkstuk/scriptie, waar kan ik dat vinden?

Op de website is al veel informatie over de geschiedenis van joodse kunst, religie en cultuur van 1600 tot heden te vinden, met name in de onderdelen Cultuur & Geschiedenis en Collecties. Voor uitgebreidere informatie beschikt het museum tevens over een Kenniscentrum. Dit is op afspraak te bezoeken van dinsdag tot en met vrijdag van 13:00 tot 17:00 uur.

Is het museum toegankelijk met rolstoelen en kinderwagens?

Het museum is toegankelijk voor minder validen, echter raden wij je aan om te zorgen voor begeleiding bij jouw bezoek aan het museum.

De ingang voor rolstoelen bevindt zich naast de hoofdingang, op Nieuwe Amstelstraat 3-5.

In het Joods Historisch Museum is een rolstoel te leen. Deze is te reserveren per email of via bovenstaand telefoonnummer.

Kan ik het museum bezoeken met mijn visuele beperking?

Het Joods Historisch Museum en het JHM Kindermuseum bieden speciale rondleidingen aan voor bezoekers met een visuele beperking.

Mag mijn blindengeleide hond of hulphond mee naar binnen?

Ja, een blindengeleide hond of hulphond mag mee naar binnen in de locaties van het Joods Cultureel Kwartier.  

Hoe kan ik educatieve programma's en educatief materiaal boeken?

Voor het onderwijs heeft het Joods Historisch Museum een breed activiteitenaanbod ontwikkeld. De afdelingen Educatie en Publiekscontacten brengen een jong publiek in contact met joodse religie, kunst en cultuur. Voor het boeken van educatieve programma's en het bestellen van educatief materiaal kun je contact opnemen met Sales & Evenementen.

Ik heb een rondleiding of arrangement geboekt, hoe kan ik hiervoor betalen?

Betalen is mogelijk met cash, pin of cultuurkaart bij de kassa van het JHM of via weborder (cultuurkaart). Indien je van de laatste mogelijkheid gebruik maakt, geeft  dan vooraf bij jouw boeking de naam van de kaarthouder en het bijbehorende nummer op. Zorg ervoor dat je deze bij de hand hebt!

Ik heb een e-mailbericht van jullie ontvangen, maar zie geen afbeeldingen?

Om jouw privacy te beschermen hebben email service providers, zoals Microsoft Outlook, ervoor gezorgd dat je de afbeeldingen niet direct te zien krijgt bij het openen van e-mailberichten. Er zijn twee manieren om deze toch te bekijken:

1. Bekijk het bericht online. Deze optie kun je vinden in de eerste regel van de nieuwsbrief.

Bekijk het bericht online
Klik om te openen in een nieuw venster

2. Download de afbeeldingen. Dit is de meest gebruikte manier om afbeeldingen te bekijken. Klik hiervoor op de balk onder de onderwerpregel en kies 'Afbeeldingen downloaden'. Om voortaan alle afbeeldingen direct te zien kies je voor de optie 'Afzender toevoegen aan de lijst met veilige afzenders'.

Download de afbeeldingen
Klik om te openen in een nieuw venster

Ik ben uitgenodigd voor een ontvangst of opening van een tentoonstelling. Hoe kan ik mijn e-tickets downloaden?

Als je bent uitgenodigd om een ontvangst of opening bij te wonen ontvang je per e-mailbericht jouw e-tickets. In dit bericht staat een link waar je op kunt klikken. Je wordt vervolgens doorgeleid naar de downloadpagina. Hier kun je jouw gegevens controleren, aanpassen en bevestigen. De tickets worden vervolgens binnen 24 uur per e-mail naar je toegezonden. Let op: de tickets worden als bijlage (pdf) geleverd. Open de bijlage en print de tickets uit of laat deze op jouw telefoon zien aan de kassa.

Werkt de link niet of heb je geen e-tickets ontvangen? Neem dan contact met ons op via opening@jck.nl.

 

This site is also available in English.