Veelgestelde vragen

Via de post, e-mail en telefoon bereiken ons diverse vragen over het museum, de openingstijden, collectie, tentoonstellingen, etc. De meest gestelde vragen en de antwoorden daarop vindt u hieronder. Als u andere vragen heeft, kunt u deze richten aan Sales & Evenementen. In het Joods Historisch Museum zijn ook bezoekvoorwaarden van kracht.

Wij wensen u een goed bezoek!

Extra veelgestelde vragen rondom het coronavirus.

Mag ik met iemand anders of een groep mensen komen?

Nee, volgens het protocol van de Museumvereniging is het alleen toegestaan om met meer dan 1 persoon naar het museum te komen indien sprake is van een gezelschap (mensen uit hetzelfde gezin of huishouden).

Kan ik zoals gewoonlijk tickets kopen?

Tickets kunnen momenteel alleen online en met een timeslot gekocht worden. De ticketverkoop gaat via deze link.

Hoe is de klimaatbeheersing geregeld in de locaties van het Joods Cultureel kwartier? 

Naar aanleiding van de rol van ventilatie bij de verspreiding van COVID-19 kunnen wij stellen dat bij al onze publieke ruimtes in het JHM sprake is van ventilatie dat wil zeggen dat een technisch bouwsysteem verse lucht toevoert en verontreinigde binnenlucht afvoert. Daarmee voldoen wij aan de huidige eisen voor ventilatie (luchtverversing) en de geldende landelijke richtlijnen.  
Voor de Portugese Synagoge geldt dat het gebouw voldoende groot en hoog is, terwijl er daarnaast sprake is van natuurlijke ventilatie. 

Is de Hollandsche Schouwburg nog open?

Ja, het herdenkingsgedeelte van de Hollandsche Schouwburg op de benedenverdieping is ook per 1 juni weer open. De bovenverdieping van het gebouw blijft voorlopig gesloten om de anderhalvemeterregel te kunnen waarborgen.

Is het Nationaal Holocaust Museum nog dicht voor verbouwing? En gaat de verbouwing door?

Ja, het Nationaal Holocaust Museum is gesloten voor verbouwing. De verbouwing gaat door zoals gepland.

Is het museumcafé open?

Ja, het museumcafé is weer open! U bent van harte welkom voor een bagel met zalm of een gemberbolus.

Overige veelgestelde vragen.

Welke exposities zijn er op dit moment?

Een overzicht van de lopende en verwachte tentoonstellingen vindt u onder Nu te doen-Tentoonstellingen

Is het mogelijk entreekaarten te bestellen voordat ik naar het museum kom?

Ja, dit is mogelijk. U kunt uw kaarten online bestellen.

Is er een audiotour beschikbaar, en in welke talen?

Er is een audiotour voor de vaste collectie beschikbaar in het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Hebreeuws, Spaans, Italiaans en Portugees.

Kan ik het museum met een groep komen bezoeken?

Door het coronavirus is het momenteel niet mogelijk om het museum met een groep te bezoeken. Voor meer info over de maatregelen verwijzen wij u graag door naar het protocol van de Museumvereniging

Wat mag ik meenemen in het museum?

Grote (rol)koffers en afwijkende maten bagage worden niet toegelaten op alle locaties van het Joods Cultureel Kwartier. In het JHM kunnen kleinere tassen en paraplu’s worden achtergelaten in de daarvoor bestemde garderobe en gratis lockers. Het is niet toegestaan om zelf meegebracht eten, drinken of rookwaar in het museum te gebruiken. Voor koosjere specialiteiten kunt u terecht in het JHM Museumcafé.

Ik ben op zoek naar persinformatie en fotomateriaal, hoe kan ik daar aan komen?

De meest recente persberichten en een archief van de afgelopen jaren zijn te vinden onder Pers. Voor overige persvragen en voor aanvragen van fotomateriaal voor een artikel kunt u contact opnemen met Communicatie.

Is het toegestaan foto's te maken of te filmen in het museum?

In verband met het coronavirus is het maken van foto's en video's momenteel niet toegestaan omdat dit zou kunnen leiden tot opstoppingen. Meer informatie over de maatregelen rondom het coronavirus is te vinden in het protocol van de Museumvereniging. Dit protocol blijft nog enkele maanden van kracht. 

Ik zoek informatie over joodse kunstenaars of joodse religie, kunst en cultuur voor een werkstuk/scriptie, waar kan ik dat vinden?

Op de website is al veel informatie over de geschiedenis van joodse kunst, religie en cultuur van 1600 tot heden te vinden, met name in de onderdelen Cultuur & Geschiedenis en Collecties. Voor uitgebreidere informatie beschikt het museum tevens over een Kenniscentrum. Dit is op afspraak te bezoeken van dinsdag tot en met vrijdag van 13:00 tot 17:00 uur.

Is het museum toegankelijk met rolstoelen en kinderwagens?

Het museum is toegankelijk voor minder validen, echter raden wij u aan om te zorgen voor begeleiding bij uw bezoek aan het museum.

De ingang voor rolstoelen bevindt zich naast de hoofdingang, op Nieuwe Amstelstraat 3-5.

In het Joods Historisch Museum is een rolstoel te leen. U kunt deze reserveren per email of bovenstaand telefoonnummer.

Kan ik het museum bezoeken met mijn visuele beperking?

Het Joods Historisch Museum en het JHM Kindermuseum bieden speciale rondleidingen aan voor bezoekers met een visuele beperking.

Mag mijn blindengeleide hond of hulphond mee naar binnen?

Ja, uw blindengeleide hond of hulphond mag mee naar binnen in de locaties van het Joods Cultureel Kwartier.  

Hoe kan ik educatieve programma's en educatief materiaal boeken?

Voor het onderwijs heeft het Joods Historisch Museum een breed activiteitenaanbod ontwikkeld. De afdelingen Educatie en Publiekscontacten brengen een jong publiek in contact met joodse religie, kunst en cultuur. Voor het boeken van educatieve programma's en het bestellen van educatief materiaal kunt u contact opnemen met Sales & Evenementen.

Ik heb een rondleiding of arrangement geboekt, hoe kan ik hiervoor betalen?

Betalen is mogelijk met cash, pin of cultuurkaart bij de kassa van het JHM of via weborder (cultuurkaart). Indien u van de laatste mogelijkheid gebruik maakt, geeft u dan vooraf bij uw boeking de naam van de kaarthouder en het bijbehorende nummer op. Zorg ervoor dat u deze bij de hand heeft!

Ik heb een e-mailbericht van jullie ontvangen, maar zie geen afbeeldingen?

Om uw privacy te beschermen hebben email service providers, zoals Microsoft Outlook, ervoor gezorgd dat u de afbeeldingen niet direct te zien krijgt bij het openen van e-mailberichten. Er zijn twee manieren om deze toch te bekijken:

1. Bekijk het bericht online. Deze optie kunt u vinden in de eerste regel van de nieuwsbrief.

Bekijk het bericht online
Klik om te openen in een nieuw venster

2. Download de afbeeldingen. Dit is de meest gebruikte manier om afbeeldingen te bekijken. Klik hiervoor op de balk onder de onderwerpregel en kies 'Afbeeldingen downloaden'. Om voortaan alle afbeeldingen direct te zien kiest u voor de optie 'Afzender toevoegen aan de lijst met veilige afzenders'.

Download de afbeeldingen
Klik om te openen in een nieuw venster

Ik ben uitgenodigd voor een ontvangst of opening van een tentoonstelling. Hoe kan ik mijn e-tickets downloaden?

Als u bent uitgenodigd om een ontvangst of opening bij te wonen ontvangt u per e-mailbericht uw e-tickets. In dit bericht staat een link waar u op kunt klikken. U wordt vervolgens doorgeleid naar de downloadpagina. Hier kunt u uw gegevens controleren, aanpassen en bevestigen. De tickets worden vervolgens binnen 24 uur per e-mail naar u toegezonden. Let op: de tickets worden als bijlage (pdf) geleverd. Open de bijlage en print de tickets uit of laat deze op uw telefoon zien aan de kassa.

Werkt de link niet of heeft u geen e-tickets ontvangen? Neem dan contact met ons op via opening@jck.nl.

 

This site is also available in English.