Rondleiding door het Joods Museum

Rondleiding

Vier eeuwen Joden in Nederland

In het Joods Museum maak je kennis met Joodse cultuur, religie en geschiedenis. Waarom kwamen de Joden in 1600 naar Nederland? En welke gebruiken namen zij mee?

Via beroemde Joden als Spinoza en Aletta Jacobs maak je een reis door de tijd. Onderweg daagt de rondleider je uit over je eigen denkbeelden na te denken.

Voor wie?

Voor: MBO
Duur
: 1 uur
Groepsgrootte
: Maximaal 15 studenten per rondleider
Kosten
: € 500,00 per groep van 30 studenten, inclusief entree

Wat leer je?

Deze rondleiding sluit aan bij geschiedenis, burgerschapsonderwijs en wereldoriëntatie en wordt toegespitst op het niveau van de studenten.

  • Je leert wat Joods zijn inhoudt en wat het verschil is tussen Joodse religie en cultuur.
  • Je maakt kennis met beroemde Joden en weet wat zij betekend hebben voor de maatschappij (toen en nu).
  • Je maakt kennis met de Tora en weet wat deze betekent voor Joden.

"Deze rondleiding heeft de horizon van de studenten echt verbreed."

Sumit Gupta, MBO-docent

Wat gaan jullie doen?

In deze interactieve rondleiding reis je door vier eeuwen Joodse geschiedenis.

Ontvangst door de rondleider

5 min

Start op de begane grond

Kennismaking met het Joodse geloof

10 min

Ga de trap op naar de eerste verdieping

Joodse geschiedenis in vogelvlucht

15 min

Hoogtepunten uit de Joodse cultuur

10 min

Afsluitend gesprek

Iets voor jouw klas?

Veelgestelde vragen

Om je zo snel mogelijk op weg te helpen, hebben we de meest gestelde vragen vast op een rij gezet.

  • De student uit verbaal en non-verbaal gevoelens (kerndoel 1, gevoelens, besef van jezelf).
  • De student is zich bewust van overeenkomsten en verschillen met anderen (kerndoel 15, beeld van mezelf, besef van jezelf).
  • De student gaat respectvol om met mensen die anders zijn (kerndoel 17, beeld van mezelf, besef van jezelf).
  • De student leert van feedback (kerndoel 18, beeld van mezelf, besef van jezelf).
  • De student legt eigen complexe gevoelens uit aan anderen (kerndoel 20, gevoelens hanteren, zelfmanagement).
  • De student heeft inzicht in de complexe interactie tussen gebeurtenissen en eigen gevoelens en gedrag en dat van de ander in verschillende situaties (kerndoel 21, gevoelens hanteren, zelfmanagement).
  • De student gebruikt hetgeen hij doorziet om de eigen gevoelens te reguleren en op een respectvolle manier proactief te handelen of constructief te reageren, gericht op korte- en lange termijn-doelen van zichzelf en de ander (kerndoel 22, gevoelens hanteren, zelfmanagement).
  • De student kijkt terug op gebeurtenissen, gevoelens en gedrag van zichzelf en anderen om ervan te leren (kerndoel 24, gevoelens hanteren, zelfmanagement).
  • De student herkent verschillen en overeenkomsten tussen mensen. De student accepteert de verschillen, in plaats van ze af te keuren (kerndoel 43, individu en groep, besef van de ander).
  • De student herkent dat mensen deel uitmaken van verschillende (culturele) groepen (kerndoel 44, individu en groep, besef van de ander).
  • De student begrijpt dat mensen in een groep van elkaar afhankelijk zijn, elkaar nodig hebben en elkaar beïnvloeden (kerndoel 45, individu en groep, besef van de ander).
  • De student is zich bewust van mogelijke vooroordelen bij zichzelf en maakt geen verschil tussen mensen op basis van geslacht, huidskleur etc. (kerndoel 46, individu en groep, besef van de ander).
  • De student accepteert dat etnische, culturele en sociale normen en waarden van anderen anders kunnen zijn dan de eigen normen en waarden. De student legt verbanden tussen deze normen en waarden van groepen en individuen (kerndoel 47, individu en groep, besef van de ander).

Ja. Geef in je reservering aan met hoeveel klassen je komt, dan maken we een goede planning voor je. De studenten worden verdeeld in groepen van 15. Elke groep krijgt zijn eigen rondleider.

Handig om te weten

Ben je overtuigd? Alvast wat praktische informatie om jullie bezoek zo soepel mogelijk te laten verlopen.

In het Joods Museum is het verplicht je jas en/of tas achter te laten in de garderobe of de kluisjes. Tasjes kleiner dan A5-formaat mogen mee naar binnen.

Het Joods Museum is gemakkelijk met tram of metro te bereiken. Neem metro 51, 53 of 54 vanaf Centraal Station en stap uit bij halte Waterlooplein, uitgang Nieuwe Amstelstraat. Of neem tram 14 vanaf Centraal Station en stap uit bij halte Waterlooplein.

Je kunt deze rondleiding op twee manieren betalen:

  1. Bij aankomst in het museum aan de kassa (cash, pin of creditcard).
  2. Via een factuur.

Geef in je reservering aan welke betaalmethode je voorkeur heeft.

Meer informatie

Anne van Keulen

Onderwijsadviseur