Wandeling Namenmonument

Wandeling

Herdenken van de Jodenvervolging

Ruim 102.000 namen staan op het Nationaal Holocaust Namenmonument. Het zijn de namen van Joden, Roma en Sinti die vanuit Nederland zijn vervolgd en gedeporteerd. Wie waren deze mensen? Hoe zagen hun levens eruit voor de oorlog? En wat is er met hen gebeurd?

Tijdens deze wandeling bezoek je ook andere plekken in de oude Joodse buurt die iets vertellen over de Jodenvervolging. Je loopt bijvoorbeeld langs het Auschwitzmonument of de struikelstenen. Onderweg leer je over het Joodse leven van voor de oorlog, over de Holocaust en praten we samen over de betekenis van herdenken.

Voor wie?

Voor: voortgezet onderwijs
Duur
: 1 uur
Groepsgrootte
: maximaal 15 leerlingen per groep
Kosten
: € 100 per groep

Doe een aanvraag

Wat leer je?

Dit programma sluit aan bij geschiedenis en burgerschap. De inhoud wordt aangepast aan het niveau van de klas.

  • Je leert over de Jodenvervolging in Nederland.
  • Je ontdekt de geschiedenis van bekende en minder bekende monumenten in de oude Joodse buurt.
  • Je denkt samen na over de betekenis van herdenken.

"Wat mij het meest is bijgebleven van de excursie is het Namenmonument. Al die duizenden namen bij elkaar maakten echt indruk en lieten zien hoeveel levens er verloren gingen. Het voelde heel confronterend en tegelijkertijd ook heel waardevol om erbij stil te staan."

Leerling havo 3, Lek en Linge Culemborg

Wat gaan jullie doen?

Samen met een rondleider maak je een wandeling langs plekken en monumenten die te maken hebben met herdenken. De route verschilt per keer, afhankelijk van de groep en de afgesproken tijd. Je bezoekt in ieder geval het Holocaust Namenmonument.

De interactieve wandeling duurt standaard 1 uur. Hieronder zie je een voorbeeldroute. Je kunt kiezen voor een langere wandeling, waarbij je extra monumenten bezoekt.

Ontvangst voor het Joods Museum

5 min

Bezoek aan de Dokwerker

10 min

Struikelstenen bekijken

10 min

Bezoek aan het Auschwitzmonument

10 min

Bezoek aan het Namenmonument

20 min

Afrondend gesprek

5 min

Iets voor jouw klas?

Veelgestelde vragen

Om je zo snel mogelijk op weg te helpen, hebben we de meest gestelde vragen vast op een rij gezet.

  • De leerlingen leren zich mondeling en schriftelijk begrijpelijk uit te drukken (kerndoel 1, Nederlands).
  • De leerlingen leren in schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor zichzelf en anderen (kerndoel 5, Nederlands).
  • De leerlingen leren een mondelinge presentatie te geven (kerndoel 7, Nederlands).
  • De leerlingen leren verhalen, gedichten en informatieve teksten te lezen die aan hun belangstelling tegemoet komen en hun belevingswereld uitbreiden (kerndoel 8, Nederlands).
  • De leerlingen leren betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen, en daarbij respectvol met kritiek om te gaan (kerndoel 36, mens en maatschappij).
  • De leerlingen leren een kader van tijdvakken te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd te plaatsen:
    • Tijd van regenten en vorsten (1600 - 1700)
    • Tijd van pruiken en revoluties (1700 - 1800)
    • Tijd van burgers en stoommachines (1800 - 1900)
    • Tijd van wereldoorlogen (1900 - 1950)
    • Tijd van televisie en computer (1950 - heden).
  • De vensters van de canon van Nederland dienen hierbij als uitgangspunt (kerndoel 37, mens en maatschappij).
  • De leerlingen leren historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen. Ze leren daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken (kerndoel 40, mens en maatschappij).
  • De leerlingen leren over overeenkomsten, verschillen en veranderingen in cultuur en levensbeschouwing in Nederland, leren eigen en andermans leefwijze daarmee in verband te brengen, en leren de betekenis voor de samenleving te zien van respect voor elkaars opvattingen en leefwijzen, en leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit (kerndoel 43, mens en maatschappij).

Ja. Je kunt dit programma met maximaal 4 klassen tegelijk doen. Geef in je reservering aan met hoeveel klassen je komt, dan maken we een goede planning voor je.

Voorbereiden is niet verplicht. Een tip: bekijk van tevoren met de klas de video Wat is Joods? (7.30 minuten). In deze korte video vertellen Joodse jongeren wat het betekent om Joods te zijn.

Hoewel de Holocaust uniek was in tijd en plaats, roept deze menselijke gebeurtenis uitdagende vragen op over individuele en collectieve verantwoordelijkheid.

In onze Holocausteducatie-training leer je waarom lesgeven over de Holocaust belangrijk is en krijg je handvatten aangereikt voor het vormgeven van je lessen.

Bekijk de training.

Handig om te weten

Ben je overtuigd? Alvast wat praktische informatie om jullie bezoek zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Je kunt dit programma op drie manieren betalen:

  1. Bij aankomst in het museum aan de kassa (pin of creditcard).
  2. Via een factuur.
  3. Via de CJP Cultuurkaart.

Geef in je reservering aan welke betaalmethode je voorkeur heeft.

Meer informatie

Hidde Boogaard

Onderwijsadviseur