Denk aan mij
Groep 8
Duur: 1,5 uur
Hollandsche Schouwburg
Plantage Middenlaan, Amsterdam
Koffers met een verhaal
Kunstenaar Willem Volkersz maakte een kunstwerk van koffers ter herinnering aan de veelal Joodse leerlingen van zijn basisschool die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn vermoord. Deze koffers staan nu hier, in De Hollandsche Schouwburg.
Wat is er op deze plek gebeurd? Wie zijn deze leerlingen, voor wie een koffer is gemaakt? Hoe geef jij samen met je klas vorm aan een nieuw kunstwerk met deze koffers?
Voor wie?
Voor: Groep 8
Duur: 1,5 uur
Groepsgrootte: Maximaal 30 leerlingen & 2 begeleiders
Kosten: € 200,00 inclusief entree
Wat leer je?
Dit programma wordt toegespitst op het niveau van de leerlingen en sluit aan bij burgerschapsonderwijs, wereldoriëntatie en kunstzinnige oriëntatie.
Je maakt kennis met de beladen geschiedenis van de Hollandsche Schouwburg
Je doet onderzoek naar persoonlijke verhalen. Wie waren deze leerlingen voor wie een koffer is gemaakt?
Je denkt na over de betekenis van herinneren en herdenken.
Wat gaan jullie doen?
Welkom door de museumdocent
5 minIntroductie op de locaties en kennismaking met de koffers
20 minOnderzoek doen naar de persoonlijke verhalen van de koffers
20 minSamen bouwen aan een monument
25 minReflectie en vrij rondlopen in de Hollandsche Schouwburg
10 minIets voor jouw klas?
Veelgestelde vragen
Om je zo snel mogelijk op weg te helpen, hebben we de meest gestelde vragen vast op een rij gezet.
- De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen (kerndoel 37, oriëntatie op jezelf en de wereld).
- De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse samenleving een belangrijke rol spelen. Ze leren respectvol om te gaan met diversiteit binnen de samenleving (kerndoel 38, oriëntatie op jezelf en de wereld).
- De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer. De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken. (kerndoel 52, oriëntatie op jezelf en de wereld).
- De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de
Nederlandse geschiedenis en kunnen die aan de hand van voorbeelden verbinden met
de wereldgeschiedenis. (kerndoel 53, oriëntatie op jezelf en de wereld). - De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (kerndoel 54, kunstzinnige oriëntatie).
- De leerlingen verwerven kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed (kerndoel 56, kunstzinnige oriëntatie).
Hoewel de Holocaust uniek was in tijd en plaats, roept deze menselijke gebeurtenis uitdagende vragen op over individuele en collectieve verantwoordelijkheid.
In onze Holocausteducatie-training leer je waarom lesgeven over de Holocaust belangrijk is en krijg je handvatten aangereikt voor het vormgeven van je lessen.
Nee. Een bezoek aan het Joods Museum of de Portugese Synagoge is wel een mooie aanvulling op dit programma.
Geef in je reservering aan dat je dit graag zou willen, dan maken we een handige planning voor je. Houd er rekening mee dat de prijs voor museumbezoek nog niet in dit programma is opgenomen.
Handig om te weten
Ben je overtuigd? Alvast wat praktische informatie om jullie bezoek zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Amsterdamse basisscholen en vso-scholen kunnen gratis gebruik maken van bus- en bootvervoer door De Cultuurbus. De Cultuurbus brengt je klas niet alleen gratis naar het Joods Cultureel Kwartier, maar naar alle culturele instellingen in Amsterdam.
Je kunt dit programma op twee manieren betalen:
- Bij aankomst in het museum aan de kassa (pin of creditcard).
- Via een factuur.
Geef in je reservering aan welke betaalmethode je voorkeur heeft.