Bezoek het Joods Museum

Voortgezet onderwijs
Duur: 1,5 uur
Joods Museum
Nieuwe Amstelstraat 1, Amsterdam
Geschiedenis, religie en tradities
In de 17e eeuw kwamen Joodse migranten naar Nederland, op zoek naar vrijheid en een nieuw bestaan. Wat namen ze mee? Hoe vonden ze hun plek? En wat kunnen wij vandaag leren van hun zoektocht?
In vier voormalige synagogen in de vroegere Jodenbuurt onderzoek je 400 jaar Joodse geschiedenis, religie en cultuur. Je leert over het jodendom en hoe Joden als minderheid een plek vonden in de samenleving. Je denkt na over integratie, in- en uitsluiting en hoe onze samenleving is gevormd.
Voor wie?
Voor: voortgezet onderwijs
Duur: 1,5 uur
Groepsgrootte: maximaal 30 leerlingen en 2 begeleiders
Kosten: € 300 inclusief entree
Wat leer je?
Dit programma sluit aan bij de vakken geschiedenis, maatschappijleer, levensbeschouwing, godsdienst en burgerschap. Het programma is zelfstandig door leerlingen in groepjes te doen.
- Je leert op een authentieke plek over de geschiedenis, religie en cultuur van Joden in Nederland.
- Je ontdekt wat het betekent om als minderheid een plek te vinden in de samenleving.
- Je praat met je klasgenoten over in- en uitsluiting, migratie en samenleven.

Wat gaan jullie doen?
In dit zelfstandige programma onderzoek je de drie tentoonstellingszalen van het Joods Museum: religie, geschiedenis 1600 – 1900, geschiedenis 1900 – heden. Dit doe je in groepjes met een kijkwijzer en audiotour.
Ontvangst in het Joods Museum
5 min
Start interactieve route

Onderzoek doen in de tentoonstelling
80 minVertrek uit het Joods Museum
5 minIets voor jouw klas?
Veelgestelde vragen
Om je zo snel mogelijk op weg te helpen, hebben we de meest gestelde vragen alvast op een rij gezet.
- De leerlingen leren zich mondeling en schriftelijk begrijpelijk uit te drukken (kerndoel 1, Nederlands).
- De leerlingen leren in schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor zichzelf en anderen (kerndoel 5, Nederlands).
- De leerlingen leren een mondelinge presentatie te geven (kerndoel 7, Nederlands).
- De leerlingen leren verhalen, gedichten en informatieve teksten te lezen die aan hun belangstelling tegemoet komen en hun belevingswereld uitbreiden (kerndoel 8, Nederlands).
- De leerlingen leren betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen, en daarbij respectvol met kritiek om te gaan (kerndoel 36, mens en maatschappij).
- De leerlingen leren een kader van tijdvakken te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd te plaatsen:
- Tijd van regenten en vorsten (1600 - 1700)
- Tijd van pruiken en revoluties (1700 - 1800)
- Tijd van burgers en stoommachines (1800 - 1900)
- Tijd van wereldoorlogen (1900 - 1950)
- Tijd van televisie en computer (1950 - heden).
- Tijd van regenten en vorsten (1600 - 1700)
- De vensters van de canon van Nederland dienen hierbij als uitgangspunt (kerndoel 37, mens en maatschappij).
- De leerlingen leren historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen. Ze leren daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken (kerndoel 40, mens en maatschappij).
- De leerlingen leren over overeenkomsten, verschillen en veranderingen in cultuur en levensbeschouwing in Nederland, leren eigen en andermans leefwijze daarmee in verband te brengen, en leren de betekenis voor de samenleving te zien van respect voor elkaars opvattingen en leefwijzen, en leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit (kerndoel 43, mens en maatschappij).
In dit programma gaan leerlingen zelfstandig in het museum aan de slag. Ze hebben weinig begeleiding van een (museum)docent nodig.
Ja. Geef in je reservering aan met hoeveel klassen je komt, dan helpen wij je dit soepel te laten verlopen.
Voorbereiden is niet verplicht. Een tip: bekijk van tevoren met de klas de video Wat is Joods? (7.30 minuten). In deze korte video vertellen Joodse jongeren wat het betekent om Joods te zijn.
Omgaan met antisemitisme of racisme in de klas is lastig. Desondanks is het belangrijk zoveel mogelijk op discriminerende opmerkingen te reageren. Negeer je ze, dan kan dit worden opgevat als toestemmen. Jij stelt de norm.
In onze training Holocausteducatie leren we je hoe je op een goede manier omgaat met antisemitisme of racisme in de klas.
Handig om te weten
Ben je overtuigd? Alvast wat praktische informatie om jullie bezoek zo soepel mogelijk te laten verlopen.
In het Joods Museum is het verplicht je jas en/of tas achter te laten in de garderobe of de kluisjes. Tasjes kleiner dan A5-formaat mogen mee naar binnen.
Amsterdamse vso-scholen kunnen gratis gebruik maken van bus- en bootvervoer door De Cultuurbus. De Cultuurbus brengt je klas niet alleen gratis naar het Joods Cultureel Kwartier, maar naar alle culturele instellingen in Amsterdam.
Je kunt dit programma op drie manieren betalen:
- Bij aankomst in het museum aan de kassa (pin of creditcard).
- Via een factuur.
- Via de CJP Cultuurkaart.
Geef in je reservering aan welke betaalmethode je voorkeur heeft.
Meer informatie

