Culturele partner gezocht

  • info over het project in tekst + beeld
  • doel volgende fase 
  • waar we naar zoeken
  • contact mogelijkheid

Samen een museum-app ontwikkelen die ons in staat stelt interactieve tours aan te bieden aansluitend bij de belevingswereld van onze bezoekers?

In het voorjaar van 2023 is het Joods Cultureel Kwartier gestart met de ontwikkeling van een nieuwe museum-app. In samenwerking met het Utrechtse ontwerpbureau Greenberry hebben wij een innovatieve tablet applicatie gebouwd waarmee tentoonstellingsmakers en educatoren verhalen van onder het oppervlak dichter bij onze bezoekers kunnen brengen.

De eerste versie van de app is in het voorjaar van 2024 in gebruik genomen met tours in de Portugese Synagoge en het Nationaal Holocaustmuseum. We willen de volgende stap zetten om in samenwerking met een culturele partner de app door te ontwikkelen tot een modulair platform voor inzetbaar voor een breed museum publiek.

Uitgangspunten voor het ontwerp

We willen het gereedschap ontwikkelen waarmee tentoonstellingsmakers en educatoren de verhalen die op het eerste oog niet zichtbaar zijn beter kunnen ontsluiten. Een modulair platform, waarmee een museum laagdrempelig speelse en interactieve routes kan creëren en bestaande routes kan verbeteren op basis van de feedback van gebruikers. Om zo ruimte te bieden aan verschillende stemmen en perspectieven door een breed scala aan mediavormen in te zetten.

Dienstbaar aan de bezoekers

Musea bedienen een enorme reikwijdte aan verschillende bezoekers. Van jonge kinderen tot scholieren die graag op avontuur gaan, van nieuwsgierige toeristen die niet graag lezen tot een oudere doelgroep met een passie voor geschiedenis. Dat is uitdagend om betekenisvolle bezoeken te creëren voor iedereen. Door middel van de interactieve routes maken we het mogelijk maken om een persoonlijke ervaring te creëren voor specifieke doelgroepen. Een eigen perspectief voor bijvoorbeeld families en kinderen, of Engelstalige toersisten. Een ervaring die vorm en inhoud beter aansluit bij de persoonlijke interesses en behoeften van de gebruiker. Zo krijg je meer regie over wat jij wilt ontdekken.

Dienstbaar aan de fysieke plek

Leidend is dat de digitale ervaring dienstbaar moet zijn aan je aanwezigheid op de fysieke plek. Het moet je als bezoeker helpen om de echte ruimtes, fysieke objecten en verhalen beter te leren kennen, zonder in een scherm te verdwijnen. Door middel van actieve kijkopdrachten, beacon technologie waarmee je unieke verhalen in de ruimte kunt opsporen of door met een groep routes te verkennen en aan de hand van persoonlijke vragen de perspectieven met elkaar te delen. Een ervaring die niet alleen voorbehouden zou moeten zijn aan scholieren.

Henriëtte Pimenteltuin in het Nationaal Holocaustmuseum

Henriëtte Pimenteltuin in het Nationaal Holocaustmuseum

-

Thijs Wolzak

Geinteresseerd?

Ben je nieuwsgierig wat het project voor jouw organisatie betekend? Is jouw organisatie niet door het Rijkgesubsidieerd?