Kunstmanifestatie

‘On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam’

Joseph Sassoon Semah deelt zijn verloren gegane culturele erfenis door middel van beeldende kunst, performances, debatten en lezingen.

In het Joods Historisch Museum en in Redstone Natuursteen & Projecten worden gelijktijdig twee identieke kunstwerken ‘City of Shelter’ opgesteld. De vorm van de objecten is gebaseerd op een herinnering van Joseph Sassoon Semah aan de publieke ingang van een schuilkelder in Tel Aviv. Eén object wordt geplaatst bij Yasin Kalac (Redstone) en een in het Joods Historisch Museum. De 2 ruimtes zijn met elkaar verbonden door ‘an invisible square, an invisible territory, a frame of mind, a spatial place, a void, to remind us of the idea of the City of Refuge/Shelter’ aldus Joseph Sassoon Semah. 

‘On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam’  is een poëtische en kritische zoektocht van kunstenaar Joseph Sassoon Semah naar de steden Amsterdam, Bagdad en Jerusalem. Deze steden waren van oudsher gastvrije en tolerante toevluchtsoorden. Zijn ze dat vandaag nog? Wat is de plek voor ‘De Gast’, degene die in een vreemde context leeft en werkt en zijn omgeving toetst op het moment dat hij zijn specifieke positie als ’Gast’ in ballingschap zonder enig voorbehoud toont en zijn plaats opeist? De Gast wordt Gastheer. Deze bijzondere kunstmanifestatie gaat over twee onlosmakelijke grootheden: de dynamiek van de derde ballingschap en de evolutie van Gast naar Gastheer. 

Joseph Sassoon Semah ontwerpt voor de manifestatie 36 architecturale modellen op schaalgrootte van huizen, culturele instituties, synagogen, joodse begraafplaatsen in Bagdad van voor 1948, die refereren aan de rijke geschiedenis van zijn verloren gegane joodse Babylonische cultuur, en een nieuwe serie tekeningen. Hij vraagt het publiek opnieuw te kijken naar zijn eigen kunst, cultuur, tradities en identiteit.

In het Joods Historisch Museum en in Redstone Natuursteen & Projecten worden gelijktijdig twee identieke kunstwerken ‘City of Shelter’ opgesteld. De vorm van de objecten is gebaseerd op een herinnering van Joseph Sassoon Semah aan de publieke ingang van een schuilkelder in Tel Aviv. Eén object wordt geplaatst bij Yasin Kalac (Redstone) en een in het Joods Historisch Museum. De 2 ruimtes zijn met elkaar verbonden door ‘an invisible square, an invisible territory, a frame of mind, a spatial place, a void, to remind us of the idea of the City of Refuge/Shelter’ aldus Joseph Sassoon Semah. 

On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam’ is mede tot stand gekomen met steun van AFK, BPD Cultuurfonds, Lumen Travo Gallery, Mondriaan Fonds en RedstoneNatuursteen & Projecten.

Over de kunstenaar Joseph Sassoon Semah:

Joseph Sassoon Semah is geboren in Bagdad (Irak, 1948) als één van de laatsten van de Babylonische joodse familielijn, de kleinzoon van Hacham (chief-rabbi) Sassoon Kadoori (1885-1971). Kadoori was de president van de Babylonische gemeenschap en predikte vrede tussen het jodendom, de islam en christendom. Bagdad was een van de meest diverse plaatsen ter wereld. Vanaf 1948, het jaar van de onafhankelijkheid van Israël, hebben de Iraakse joden het echter zwaar. Tussen 1950-1952 werden 120.000 -130.000 van de joodse gemeenschap van Irak naar Israël getransporteerd. De ontheemde Bagdadi-joden werden gedwongen hun cultuur en bezit in het Midden-Oosten te verlaten. Samen met zijn ouders werd Joseph Sassoon Semah in 1950 'verplaatst' naar de staat Israël. Zijn grootvader Hachem Sassoon Kadoori weigerde Irak te verlaten en bleef tot zijn dood in Bagdad. 
 
Als Babylonische jood die is geëmigreerd naar het Westen (Amsterdam) is hij onderdeel van GaLUT (Exile), een eindeloze cyclus van diaspora en terugkeer. Je blijft altijd verlangen naar je geboorteland en zoekt een manier om je te verhouden tot je culturele erfenis en tradities. In Irak zelf is geen enkele herinnering meer aan de eens zo machtige joodse Babylonische gemeenschap. De Babylonische cultuur is driemaal vernietigd: in Irak, in Israël, maar ook in Europa speelt ze nauwelijks nog een rol. Alhoewel er geen joden meer leven in Irak en de Babylonische cultuur lang is ondergeschoven in Irak, Israël en in Europa, kan hun cultuur niet langer worden genegeerd. Een terugkeer naar de cultuur en identiteit die ze in Irak, Israël en Europa hebben verloren. 
Joseph Sassoon Semah spreekt van ‘architectuur in ballingschap’.
 

This site is also available in English.