William Kentridge: Black Box/Chambre Noire

Archief
tot 25 november

Het Joods Museum presenteert van 16 juli t/m 25 november 2012 de tentoonstelling Black Box/Chambre Noire van William Kentridge. Deze multimedia-installatie maakte Kentridge in opdracht van de Deutsche Bank en de Solomon R. Guggenheim Foundation en werd in 2005 tentoongesteld in het Deutsche Guggenheim in Berlijn. Met Black Box opent het Joods Museum de eerste tentoonstelling van het werk van Kentridge in Nederland.

Op zondag 15 juli werd de tentoonstelling in het Joods Museum geopend door Marlene Dumas. Het evenement is hier terug te bekijken.

William Kentridge (Johannesburg, 1955) is een van de meest gevierde en gelauwerde kunstenaars ter wereld. De veelzijdige Zuid-Afrikaanse kunstenaar ontwikkelde de afgelopen decennia een multidisciplinaire werkwijze waarin film, animatie, tekenkunst, grafiek en theater samenkomen. Typerend voor zijn werk zijn de krachtige houtskool- en pasteltekeningen die hij tot bewegend beeld transformeert. Kentridge filmt terwijl hij tekent, waarbij hij creëert, uitwist en hercreëert.

Kentridges werk kenmerkt zich door een sterke sociale bewogenheid, ingegeven door zijn identiteit als Joodse, blanke Zuid-Afrikaan die opgroeide in een politiek geëngageerd advocatengezin. Zelf verwoordt hij zijn werk als 'politically concerned, but distanced'.

Black Box/Chambre Noire is een mechanisch theater waarin gedurende 23 minuten zes mechanische figuren beurtelings optreden tegen een geprojecteerde achtergrond van geanimeerde houtskooltekeningen. Circa vijftig tekeningen, die Kentridge maakte tijdens het ontstaansproces van de Black Box installatie, zijn rondom het theater te zien. Philip Miller schreef de muzikale compositie, waarin hij fragmenten uit Mozarts Zauberflöte en Namibische muziek verwerkte.

Als historisch uitgangspunt voor Black Box koos Kentridge het Duitse kolonialisme in Afrika en in het bijzonder de moord op de Herero stam in Zuid-West Afrika (nu Namibië) in 1904, die door de Verenigde Naties is aangemerkt als de eerste genocide van de 20ste eeuw. Dit historische feit raakte Kentridges Zuid-Afrikaanse identiteit en bracht hem tot vragen over toedracht, medeplichtigheid, verwerking, verdriet en verzoening. Kentridge noemt Black Box een 'Trauerarbeit', refererend aan Freuds opvatting dat een nabestaande, rouwende, zijn verlies kan verwerken door actief het trauma te herbeleven.

De tentoonstelling Black Box/Chambre Noire organiseert het Joods Museum in samenwerking met de Deutsche Bank en de Solomon R. Guggenheim Foundation.

Stedelijk Museum

Samen met het Stedelijk Museum Amsterdam ontwikkelt het Joods Museum een programma onder de noemer Stedelijk@JHM. De keuze om met Stedelijk@ samen te werken komt voort uit de langdurige band tussen het Stedelijk Museum en William Kentridge. Het Stedelijk Museum zal op twee dinsdagavonden een event rond het werk van Kentridge organiseren in het Joods Museum.

Deze tentoonstelling is niet langer te bezoeken.
Bekijk de agenda voor actuele tentoonstellingen en activiteiten.