The Kiss of Life
Beelden uit een familiearchief

Deze tentoonstelling was te zien tot 2 oktober 2022
In de installatie The Kiss of Life verbeelden filmmakers Arnoud Holleman en Batya Wolff hoe binnen Batya’s familie fotografie en film verbonden zijn met het verwerken van de Sjoa. Vader Max Wolff (96) werkte zijn leven lang aan een immens beeldarchief, waarin bijna honderd jaar Joods familieleven is samengebracht. Het overgrote deel is van na de oorlog, slechts een klein deel van ervoor – met daartussen de kaalslag van de Holocaust. Met welke motieven werd er voor de oorlog gefotografeerd en gefilmd? En met welke erna?
Opeenvolgende generaties Wolff, vastgelegd op opeenvolgende generaties beelddragers. Max Wolff maakte de meeste beelden, maar het archief kent ook andere makers. Elly Wolff, de oudere zus van Max, die omkwam in Auschwitz. Harry van Esso, aangetrouwde familie, die omkwam in Bergen Belsen. Schoonvader Michel Kunstenaar, die net als Max Wolff het nieuwe leven na de oorlog wilde vastleggen. In het kunstkabinet wordt het archief gepresenteerd in combinatie met vier korte films op het snijpunt van leven en dood.
Holleman en Wolff maakten op basis van het familiearchief ook de documentaire Vastgelegd (coproductie De Familie Film & TV en KRO-NCRV), die tijdens de tentoonstelling een aantal keer vertoond zal worden in het museum. Verder te zien bij 2Doc en op festivals.
Deze installatie was te zien van 29 april t/m 2 oktober 2022 in het Kunstkabinet van het Joods Museum.
