Spiegel-app

Versterkt de dialoog tussen jongeren en volwassenen

Met de Spiegel app stimuleren wij het gesprek tussen jongeren en volwassenen.

Met routes die aansluiten bij de persoonlijke belevingswereld van bezoekers en de actualiteit.

Voor een betekenisvol bezoek aan een tentoonstelling of (historisch) gebouw.

Over de Spiegel-app

De Spiegel app is een applicatie waarmee musea interactieve routes in kunnen zetten om verdieping te bieden aan bezoekers. Het Joods Cultureel Kwartier heeft deze app in 2023/24 ontwikkeld als educatieve app voor middelbare scholen in de Portugese Synagoge en het Nationaal Holocaustmuseum. We zien kansen om deze app door te ontwikkelen voor een breder publiek. Denk aan vrienden, familie of ouders met kinderen die samen een tentoonstelling of erfgoed locatie bezoeken.

Door middel van de app kunnen bezoekers in groepjes van 2-3 personen op speelse wijze kennismaken met de verhalen achter de locaties van het Joods Cultureel Kwartier, of misschien wel jullie collectie?

Duurzaam ontwikkelen

We ontwikkelen de app zo duurzaam mogelijk. Zo is het ontwerp geschikt voor meerdere locaties en niet gebonden aan één onderwerp of tentoonstelling. Het aanpassen van inhoud moet voor onze curatoren en educatoren laagdrempelig zijn. Zo willen wij de de inhoud snel kunnen aanpassen op basis van feedback en verbinden met de actualiteit.

Bluetooth beacons

We zetten zoekopdrachten, multimediale content en ‘bluetooth zenders’ in het gesprek tussen bezoekers te stimuleren.

Een visuele impressie

Samen sterker

Wij geloven dat wij als musea moeten samenwerken voor betere digitale infrastructuur. Daarom zoeken we collega-instellingen die ook digitale media willen inzetten voorvernieuwende en breed toegankelijke bezoekerservaringen. Tours waarmee je kunt aansluiten op de actualiteit interesse en de belevingswereld van je bezoekers.

Na de doorontwikkeling kunnen partners zelf routes ontwikkelen en content beheren in een eigen CMS. Partners hebben tijdens het ontwerp veel invloed op de (nieuwe) functionaliteiten vormgeving en de implementatie.

Investering

Om de Spiegel-app voor meerdere organisaties door te ontwikkelen werken wij aan een aanvraag bij Cultuurloket DigitALL. De hoogte van deze aanvraag is 150K. Met dit bedrag kan het gedeelde platform worden gebouwd waarin partners met een eigen CMS routes kunnen ontwikkelen en beheren. Budget voor voor de productie van content (audio, video, 3D opnamen) voor nieuwe routes moet door partners zelf (al dan niet in gezamenlijkheid) worden geworven.

Lees meer over Cultuurloket DigitALL

Veelgestelde vragen

Een aantal vragen die eerder zijn gesteld.

We hebben vooral zicht op de komende fase (tot eind 2025) en kunnen nog geen antwoord op geven op de stappen daarna. We denken er wel over na omdat de impact van de app alleen groter wanneer het door meer organisaties wordt ingezet. Zo kijken we onder andere of de app vanuit een eigen stichting beheert kan worden, zodat deelname door meerdere organisaties mogelijk wordt.

Er moet veel ontworpen en uitgedacht worden. We verwachten dat dit een intensieve samenwerking vraagt van betrokken organisaties. Daarom houden we op dit moment een maximum van 4 partners aan. 1 van deze partners moet een instelling zijn die géén Rijksfinanciering ontvangt.

We verwachten dat een curator of educator gedurende de uitvoering van het project (6-8 maanden) gemiddeld 10 uur per week beschikbaar moet zijn. Dit is om minimaal 1 nieuwe route te ontwikkelen en aanwezig te zijn bij ontwerp bijeenkomsten en bijvoorbeeld voor het geven van feedback.

In deze fase investeren partners in de eerste plaats eigen tijd. Hiermee maken we de drempel voor samenwerking zo laag mogelijk. Budget voor voor de productie van content (audio, video, 3D opnamen) voor nieuwe routes moet door partners zelf (al dan niet in gezamenlijkheid) worden geworven.

Nee. De Spiegel app is in de eerste plaats ontwikkeld voor schoolgroepen. Na de doorontwikkeling zal de app nog steeds voor educatieve programma’s in te zetten zijn.

We dienen eind januari de aanvraag in. Daarom moeten intentieverklaringen voor 31 januari binnen zijn.

Een element in de huidige-app die goed werkt zijn de vragen die zich zowel tot de individuele bezoekers richten, als opdrachten die de groepsleden gezamenlijk doen/beantwoorden. Met name vragen die je als groepje beantwoord, zetten met zachte hand aan om hier met elkaar over in gesprek te gaan. Dit zijn meestal vragen die zich niet richten op het vinden van feitelijke informatie, maar eerder over inleving en beleving. Uit een test met kinderen/jongeren met ouders blijkt dat deze ‘zacht’ hand die aanzet om met elkaar het gesprek te voeren over een vraag of opdracht erg goed wordt ontvangen, omdat dit vaak niet vanzelf gaat en volwassenen aangeven hier hulp bij te kunnen gebruiken.

Deels is het ontwerpen van deze interactie-functionaliteiten ook een belangrijk onderdeel van de doorontwikkeling. Om een concreet voorbeeld te geven zien wij bijvoorbeeld kansen voor nieuwe interacties waarbij de deelnemers vragen/opmerkingen terugkrijgen op basis van de de individueel gegeven antwoorden. Zoals: ‘Hé, dat is opvallend. Jullie denken hier heel anders over’ of ‘jullie vinden alledrie dit object erg indrukwekkend, wat zijn andere dierbare voorwerpen in jullie familie?

Iets voor jouw organisatie?

Nanne Brouwer

Projectleider digitaal

+ 31 6 28 97 89 00

Julia Sarbo

Educatie Nationaal Holocaustmuseum & Hollandsche Schouwburg

De Spiegel app is ontwikkeld in samenwerking met het Utrechtse bureau Greenberry. Lees meer over de samenwerking en het ontwerpproces.