Tentoonstelling

Excavating The Contemporary

21 november 2015 t/m 26 juni 2016

Een unieke presentatie waarin hedendaagse kunstenaars onder de aandacht worden gebracht die in hun sculpturen, foto's, video's en werken in gemengde media de relatie tussen menselijke tradities en natuurlijke materialen verkennen. De expositie daagt ons uit om in een tijd die gekenmerkt wordt door geavanceerde technologieën de blik te richten op de ziel van de aarde. Door het gebruik van natuurlijke grondstoffen als kalksteen, adobe, olie, hout en steen benadrukken de kunstenaars het concept van materialiteit.

Plan je bezoek

De presentatie vindt plaats in het Joods Historisch Museum van 21 november 2015 tot en met 26 juni 2016. De veertien werken van internationale kunstenaars maken deel uit van THE EKARD COLLECTION. De presentatie is te zien in het Kunstkabinet en in de ruimten van het voormalige zeventiende-eeuwse mikwe (rituele bad). Dit is de eerste keer dat alle ruimten van het mikwe voor de bezoeker toegankelijk zullen zijn.

In het Kunstkabinet worden werken getoond van vier kunstenaars die steen als vertrekpunt kozen: een holle, wit kalkstenen sculptuur van Anish Kapoor, een fotoreeks van Matthew Day Jackson, een installatie van Otobong Nkanga en een video van Michal Helfman.

In de ruimte van het voormalige mikwe worden werken geëxposeerd die verband houden met water. In de joodse traditie is onderdompeling in het mikwe een ritueel om religieuze reinheid te bereiken. In de video-installatie  Under the Dead Sea van Sigalit Landau gaat het menselijk lichaam een relatie aan met het landschap. De kunstenaar verbindt het persoonlijke met het universele en prikkelt de toeschouwer met historische, culturele en geografische betekenissen en associaties. De Dode Zee, het laagste punt op aarde, waar het water zo zout is dat leven onmogelijk is, speelt een belangrijke rol in haar werk.

De installatie van Aslan Gaisumov omvat zes glazen waterkannen en een opgegraven prototype uit Tsjetsjenië, waar hij vandaan komt en waar van oudsher aan de vorm van de kan de sociale status van de vrouw  die hem droeg werd afgelezen. Alle kunstwerken in de presentatie gaan op een heel verschillende manier om met de spirituele waarde die aan natuurlijke materialen worden toegekend.

Het mikwe was als ritueel bad in gebruik van ca. 1671 tot ca. 1823 en werd herontdekt tijdens opgravingen in 1987, toen het complex van de voormalige synagoge werd verbouwd tot museum.

Met werk van Anish Kapoor, Matthew Day Jackson, Sigalit Landau, Otobong Nkanga, Michal Helfman, Aslan Gaisumov, N. Dash, Andy Goldsworthy, Virginia Overton, David Nash, Per Barclay en Yael Bartana.

Deze presentatie is t/m 26 juni 2016 te zien in het kunstkabinet van het Joods Historisch Museum. 

Een onderdeel van de tentoonstelling is de film Inferno van kunstenaar Yael Bartana (Israël, 1970). Deze 22 minuten durende film gaat over de verwoesting van de replica van de eerste Tempel van Salomon in Jeruzalem, die recentelijk gebouwd is door de leider van de Christelijke Pinksterbeweging in Brazilië, waar de film ook is opgenomen. Bartana laat in haar film de tempel in Brazilië op een Hollywood-achtige manier een verwoesting ondergaan, waarmee de grens tussen fictie en non-fictie, geschiedenis en voorspellingen nog diffuser wordt. Inferno confronteert de kijker met de vermenging van plaats, geschiedenis en religie.

Yael Bartana
Inferno, 2014
Single channel DCP video
22 min.
Videostill
Courtesy Annet Gelink Gallery, Amsterdam; Petzel Gallery, New York; Sommer
Contemporary Art, Tel Aviv

De film wordt van 2 februari t/m 11 maart 2016 elke dinsdag en vrijdag om 12:00, 14:00 en 16:00 uur vertoond in het Auditorium.

This site is also available in English.