Holocausteducatie

Training
De gevel van het Nationaal Holocaustmuseum

Hoe geef je les over de Holocaust?

Hoewel de Holocaust uniek was in tijd en plaats, roept deze menselijke gebeurtenis uitdagende vragen op over individuele en collectieve verantwoordelijkheid. 

In deze training ga je aan de slag met onderwerpen die je kunnen helpen bij het bepalen van de invulling van je les, of het voorbereiden van een museumbezoek met je klas.

Voor wie?

Voor: Docenten (in opleiding)
Duur
: 1,5 uur
Groepsgrootte
: Maximaal 30 deelnemers
Kosten
: € 400,00 inclusief museumbezoek

Doe een aanvraag

Wat leer je?

In deze training leer je waarom lesgeven over de Holocaust belangrijk is en krijg je handvatten aangereikt voor het vormgeven van je lessen.

  • Je leert het belang van het tonen van het 'normale' Joodse leven voor en na de Holocaust.
  • Je leert omgaan met gruwelijkheid in beeld.
  • Je ontdekt de invloed van leren op een authentieke plek, zoals een voormalig concentratiekamp of de Hollandsche Schouwburg.
  • Je leert reageren op weerstand in de klas ten aanzien van de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog.
  • Je leert omgaan met antisemitisme, Holocaustontkenning en racisme in de klas.

"Het had niet mogen gebeuren, maar het gebeurde wel. Daarom is educatie over de Holocaust van fundamenteel belang."

Dr. Kathrin Meyer, secretaris-generaal IHRA

Wat gaan jullie doen?

In deze training werk je in kleine groepjes aan verschillende thema's. Deze worden steeds plenair besproken.

Inleiding door de trainer

5 min

Joods leven voor en na de oorlog

Omgaan met gruwelijkheid

Leren op een authentieke plek

Reageren op weerstand in de klas

Omgaan met antisemitisme

Afrondend gesprek

15 min

Iets voor jou?

Veelgestelde vragen

  • Lesgeven en leren over de Holocaust biedt een kans om beslissingen en handelingen die door een aantal mensen is genomen (of is nagelaten) in een opkomende crisis te begrijpen.
  • De Holocaust was een ongekende poging om alle Europese Joden te vermoorden.
  • Genocide is geen spontane of onvermijdelijke gebeurtenis.
  • De Holocaust toont de rol van historische, sociale, religieuze, politieke en economische factoren in de aantasting en desintegratie van democratische waarden en mensenrechten.
  • Onderwijs over de Holocaust kan leerlingen helpen om culturele uitingen en voorstellingen van deze geschiedenis kritischer te interpreteren en zo het risico op manipulatie tot een minimum te beperken.
  • De bestudering van antisemitisme in de context van de nazi-ideologie geeft meer inzicht in de uitingen en gevolgen van vooroordelen, stereotypering, vreemdelingenhaat en racisme.
  • Lesgeven en leren over de Holocaust kan leerlingen ook helpen bij de herdenking van Holocaustslachtoffers.

Deze training is gericht op Holocausteducatie in groep 7 en 8 van het basisonderwijs, maar is zeker ook interessant voor docenten in het voortgezet onderwijs en MBO.

In deze training krijg je handige bronnen aangereikt. Daarnaast sluit deze training aan bij de IHRA- aanbevelingen (International Holocaust Remembrance Alliance) voor lesgeven en leren over de Holocaust.

Lees de IHRA-aanbevelingen.

Meer informatie

Julia Sarbo

Specialist Holocausteducatie